Porozmawiali o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo – nasze własne i bliskich, to temat, który warto „wałkować” i przypominać. Zarówno, jeśli chodzi o bezpieczeństwo na drodze, bezpieczeństwo dzieci, osób starszych, bezpieczeństwo w domu, jak i nowy problem – cyber zagrożenia, czyli jak w sposób bezpieczny korzystać z dobytku technologicznego XXI wieku.

Dwa tematy z powyższych tematów zostały przeanalizowane podczas spotkania, które zostało zorganizowane przez sołtysa Zbytkowa 2 grudnia 2017 roku. Prelekcja odbyła się w naszej świetlicy, a tematy analizowane były przez aspiranta Grzegorza Kawuloka oraz właścicieli firmy Deep Dimension Design, którzy na codzień zajmują się zagadnieniami dotyczącymi bezpiecznego korzystania z Internetu.

Asp. Kawulok rozpoczął swoją prelekcję od poruszenia tematu tzw. Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa, na której każdy może zamieszczać informacje dotyczące m.in. spożywania alkoholu lub narkotyków w miejscu publicznym, przekraczania prędkości, wyrzucania śmieci i innych. Następnie zwrócił uwagę na ogromny problem, którym jest właśnie spożywanie alkoholu w miejscach niedozwolonych, czyli parkach, ulicach, w środkach komunikacji, w zakładach pracy. Dodał czym grozi takie przewinienie. Zwrócił uwagę na to, że w dobie monitoringów sprawdzenie kto i gdzie dopuścił się spożywania alkoholu w niedozwolonym miejscu, jest bardzo proste do udowodnienia i jeszcze raz przestrzegł przed tym zachowaniem. W tym temacie została również poruszona sprawa kierowania pojazdem po spożyciu. Zachęcał, by w sytuacji, gdy nie jesteśmy pewni swojej trzeźwości, odwiedzać komisariat, na którym można zbadać się alkomatem.

Kolejny temat, poruszony przez naszego dzielnicowego, dotyczył procedur związanych z utratą dokumentów lub/i kart bankomatowych. Aspirant zaznaczył, że gdy tylko zorientujemy się, że nie mamy kart, należy niezwłocznie zastrzec je pod ogólnodostępnym numerem: +48 828 828 828. Warto dodać, że poszczególne banki mają swoje własne numery kontaktowe w tej sprawie.

Jeśli zaś chodzi o dokumenty osobiste, to należy zgłosić się do najbliższego banku. W bankach stworzono całe „centrum” zastrzegania dokumentów. Należy to zrobić osobiście, niezwłocznie i w dowolnej placówce, niekoniecznie w tej, w której prowadzimy rachunek. Policjant dodał, że udanie się w tej sprawie na policję jest zbędne – na komisariacie lub posterunku nie można zastrzec dokumentów. Funkcjonariusze mogą jedynie sporządzić notatkę. Jeśli podejrzewamy, że nasze dokumenty zostały skradzione – to owszem, bowiem kradzież lub posiadanie cudzych dokumentów, to przestępstwo.

Kolejny temat, dotyczący bezpiecznego korzystania z internetu (bezpiecznych zakupów, upubliczniania danych w internecie) został szerzej poruszony w dalszej części spotkania, za to dzielnicowy wspomniał o kolejnych „wersjach” popularnych oszustw „na wnuczka”. Dodał, że w sytuacji, gdy tylko mamy jakiekolwiek wątpliwości, należy zgłaszać sprawę na policję. Wspomniał również, by szczególnie uczulać na ten problem osoby starsze.

Podczas spotkania z policjantem wspomniano również o problemie parkowania samochodów na chodniku przy ul. Wyzwolenia, bez pozostawiania 1,5 m szerokości wolnej przestrzeni i wskazano również, że parkowanie przy ulicach w okresie zimowym mocno utrudnia pracę firmy odśnieżającej.

Kolejny poruszony temat dotyczył problemu poruszania się chodnikiem wzdłuż ul. 1-go Maja. Ruch pieszy na tym odcinku jest niewielki, więc wielu rowerzystów wykorzystuje chodnik do przemieszczania się (dzieci, seniorzy). Temat poszerzenia chodnika i wyznaczenia drogi rowerowej zostanie podjęty zarówno ze strony sołtysa, jak i dzielnicowego. I przy okazji tematu „rowerowego” sołtys wraz z dzielnicowym apelowali o przeprowadzanie rowerów na przejściu dla pieszych, a nie przejeżdżanie po nim.

Kończąc swoje wystąpienie dzielnicowy Kawulok zaapelował o umieszczanie na domostwach w widocznych miejscach numerów domów, o naprawę dzwonków przy furtkach, a sołtys zaapelował o umieszczanie w dostępnych miejscach (w przypadku gdy jest zamieszczona informacja, że na posesji jest pies) skrzynek na listy. Gdzie zamieścić numer porządkowy budynku pisaliśmy tutaj.

Druga część spotkania dotyczyła problemów związanych z cyber zagrożeniami. Wśród tych najpopularniejszych i najczęściej praktykowanych „online” są: wyłudzenia danych osobowych, phishing, czyli wyłudzenie dostępów do rachunków i kart bankowych, kont w serwisach społecznościowych, wirusy, fałszywe oprogramowanie. Jeśli chodzi o zagrożenia offline, to najpopularniejsze to: telefony z uporczywymi ofertami i zaproszeniami na spotkania, „atrakcyjne” oferty, przedstawiciele handlowi, domokrążcy, wyłudzanie danych na temat sąsiadów, listy lub przesyłki, które nakazują zapłatę, smsy premium.

Szeroko poruszono temat fałszywych e-maili, które podszywają się pod różnych usługodawców: np. telefonię komórkową, operatora telewizyjnego, fałszywych wiadomości np. na Facebooku, które pojawiają się na profilach znajomych i w wiadomościach prywatnych (o gwałtach, wypadkach, nietypowych wydarzeniach, bardzo często z okolicy), podobnie z smsami, które zachęcają nas do wysłania wiadomości, by następnie wysyłać kolejne – bardzo kosztowne. Wspomniano także o fałszywym oprogramowaniu ochronnym, które szkodzi komputerom i danym, które się na nich znajdują. Inną forma wyłudzania pieniędzy lub danych są także listy. Warto także konfrontować je z rzeczywistością, dzwoniąc do placówki (np. fałszywe listy od ZUS w sprawie zmian kont bankowych).

Podczas wystąpienia wspomniano również o tym, że jako konsumenci mamy prawo do odstąpienia od umowy sprzedaży. W sytuacjach problemowych warto zasięgnąć porady w UOKiK na infolinii konsumenckiej, która prowadzona jest przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich i Fundację Konsumentów. Infolinia dostępna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8-18. Numer telefonu to:  801-440-220  lub   22-290-89-16.

Na koniec zaprezentowano krótkie podsumowanie dotyczące tego jak bronić się przed zagrożeniami, które mocno połączone są z technologią i komunikacją:

  1.  Ustawić automatyczne aktualizacje systemu operacyjnego komputera.
  2.  Zainstalować program antywirusowy i dbać, by posiadał aktualną bazę wirusów.
  3.  Używać firewalla i nie zmieniać bez potrzeby jego ustawień.
  4.  Nie otwierać maili od nieznanych nam osób, a także nie pobierać i nie otwierać podejrzanych załączników.
  5.  Używać haseł, które jest trudno odszyfrować (kombinacje dużych i małych liter, cyfr i znaków specjalnych).
  6.  Nigdy nie wysyłać haseł drogą mailową, lub poprzez komunikatory.
  7.  Przed dokonaniem płatności w sieci należy upewnić się, że jesteśmy na właściwej, bezpiecznej stronie. Szyfrowane strony zaczynają się od https: w adresie, certyfikat jest ważny, a przeglądarka wyświetla zamkniętą kłódkę – to znak, że połączenie jest bezpieczne).
  8.  Nie używać poufnych danych w miejscach, gdzie jest dostępne darmowe, nieszyfrowane połączenie.
  9.  Nie odwiedzać podejrzanych stron
  10.  Przede wszystkim należy zachować zdrowy rozsądek.

Serdeczne podziękowania dla: 

  • aspiranta Grzegorza Kawuloka oraz firmy Deep Dimension Design za wystąpienia,
  • Miejsko-Gminnemu Ośrodkowi Kultury w Strumieniu za użyczenie sali oraz sprzętu nagłaśniającego i projektora,
  • oraz uczestnikom spotkania.

W spotkaniu uczestniczył również wiceprezes nowopowstałego Klubu Honorowych Dawców Krwi PCK przy Parafii Świętej Barbary w Strumieniu Rafał Pietroszek, który przedstawił główne cele Klubu.

Kolejne spotkanie już w niedługim czasie. Zapraszamy, bowiem bezpieczeństwo to sprawa, która dotyczy nas wszystkich. I warto odświeżać sobie niektóre zagadnienia z tym związane, a także uświadamiać sobie pewne kwestie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *