Gdzie zamieścić numer porządkowy budynku

 

        Gdzie powinny znaleźć się informacje na temat numeru porządkowego budynku? Odpowiedzi na to pytanie należy szukać w art. 47b prawa geodezyjnego i kartograficznego.

 

USTAWA

z dnia 17 maja 1989 r.

Prawo geodezyjne i kartograficzne

Art. 47b.

  1. Właściciele nieruchomości zabudowanych lub inne podmioty uwidocznione w ewidencji gruntów i budynków, które takimi nieruchomościami władają, mają obowiązek umieszczenia w widocznym miejscu na ścianie frontowej budynku tabliczki z numerem porządkowym w terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o ustaleniu tego numeru.
  2. Na tabliczce, o której mowa w ust. 1, oprócz numeru porządkowego zamieszcza się również nazwę ulicy lub placu, a w miejscowościach bez ulic lub placów albo posiadających ulice lub place bez nazw – nazwę miejscowości.
  3. Organy jednostek samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, mogą wprowadzić obowiązek umieszczania na tabliczce, o której mowa w ust. 1, nazwy miejscowości lub nazwy dzielnicy, osiedla, zespołu urbanistycznego.
  4. W przypadku gdy budynek położony jest w głębi ogrodzonej nieruchomości, tabliczkę z numerem porządkowym umieszcza się również na ogrodzeniu.
  5. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres informacji gromadzonych w bazach danych ewidencji miejscowości, ulic i adresów, organizację i tryb tworzenia, aktualizacji i udostępniania tych baz, a także wzór wniosku, o którym mowa w art. 47a ust. 6, mając na uwadze zachowanie w jak najszerszym zakresie dotychczasowych danych adresowych, zasadę interoperacyjności, o której mowa w przepisach o infrastrukturze informacji przestrzennej, potrzebę harmonizacji zbiorów danych tej ewidencji ze zbiorami innych rejestrów publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b, a także usprawnienie obsługi obywateli.”;

 

Ponieważ „Ustawa o infrastrukturze informacji przestrzennej” weszła w życie dnia 7 czerwca 2010 roku, to dnia 7 czerwca 2013 roku skończył się czas na dostosowanie tabliczek adresowych – numerów porządkowych. A zatem:

Z dniem 7 czerwca 2013 roku upłynął termin wymiany tabliczek adresowych z numerem porządkowym i dostosowania ich do obowiązujących przepisów. A główne przepisy są następujące:

  • Każda nieruchomość powinna posiadać dobrze widoczną tabliczkę adresową;
  • Na tabliczce powinien być zarówno numer nieruchomości jak i nazwa ulicy lub nazwa miejscowości;
  • Tabliczka powinna być oświetlona w nocy;

Po 7 czerwca 2013 roku służby porządkowe z mocą egzekwują stosowanie w/w przepisów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *