Tauron ostrzega wszystkich klientów przed nieuczciwymi akwizytorami. Informuje, że przedstawiciele Taurona nie prowadzą akcji sprzedażowych i nie składają ofert handlowych w domach klientów. Zaznaczamy, że do domów klientów przychodzą tylko pracownicy techniczni Taurona (m.in. odczytać wskazania licznika energii). Każdy z nich posiada imienny identyfikator ze zdjęciem.
Aby ostrzec mieszkańców przed działaniem nieuczciwych akwizytorów, którzy podszywają się pod pracowników Taurona, dzwoniliśmy do naszych klientów i przekazywaliśmy informacje, że przedstawiciele Taurona nie chodzą po domach klientów i nie zawierają umów w mieszkaniach klientów. Przestrzegaliśmy również, aby klienci nie przekazywali swoich danych osobowych obcym oraz nie podpisywali umów i innych dokumentów bez dokładnego zapoznania się z ich treścią – dodaje rzecznik Taurona.
Co zrobić, by wycofać się z niechcianej umowy, którą podpisaliśmy, ponieważ nieuczciwy akwizytor podał im nieprawdziwe informacje, np. że „trzeba podpisać nową umowę, bo zmienia się system rozliczeń” lub „trzeba podpisać nową umowę, bo wynika to z przepisów unijnych”.
Z informacji przekazywanych przez klientów wiemy, że nieuczciwi akwizytorzy uzyskują podpis nieświadomych klientów na nowych umowach na zakup energii elektrycznej, wykorzystując różne podstępne sposoby. Niektóre metody oszustów opisuje tabela.
Jak wycofać się z umowy
Z każdej umowy podpisanej poza lokalem przedsiębiorstwa można odstąpić w terminie do 14 dni od jej zawarcia. W takim przypadku klient nie jest zobowiązany do zapłaty żadnej kary umownej, nawet wtedy, gdy przewidywała to umowa. Wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy powinien być w komplecie podpisanych dokumentów. Jeśli go nie ma, zapraszamy do kontaktu z Tauronem, tel. 555 444 555.
Jeśli 14 dni minęło, ale przy podpisywaniu umowy klient został oszukany (lub nie miał pełnej informacji dotyczącej tego, co podpisuje), klient ma prawo złożyć oświadczenie i uchylić się od skutków prawnych umowy zawartej pod wpływem błędu. Takie oświadczenie trzeba złożyć do firmy, z którą została zawarta umowa. W takiej sytuacji warto również powiadomić Tauron.
Dokładne informacje dotyczące takiej procedury znajdują się w „Poradniku konsumenta” opracowanym przez Tauron. „Poradnik” dostępny jest w punktach obsługi Tauron oraz na stronie http://bezpieczniki.tauron.pl/spotkania/Strony/spotkania.aspx
Jeżeli umowa została zawarta w sposób rzetelny, to jedynym sposobem na jej rozwiązanie jest złożenie wypowiedzenia. Najczęściej wiąże się to z naliczeniem kary umownej za przedterminowe wypowiedzenie umowy.
OTO 3 ZASADY, którymi należy się kierować przy podpisywaniu umów w domu:
1. TWÓJ DOM, TWOJĄ TWIERDZĄ. Nie wpuszczaj do domu osób, których nie znasz. Jeśli zamierzasz kogoś wpuścić, sprawdź jego identyfikator i zadzwoń do firmy, którą reprezentuje w celu potwierdzenia jego tożsamości.
2. WYBIERZ MĄDRZE. Dokładnie przeanalizuj ofertę i porównaj ją także z ofertami innych firm. Czytaj uważnie dokumenty a jeśli je podpiszesz, koniecznie zatrzymaj ich kopię.
3. POŚPIECH ZŁYM DORADCĄ. Pamiętaj, że masz prawo odstąpić od umowy podpisanej w domu do 14 dni od jej zawarcia.
Proszę pamiętać: TAURON nie chodzi po domach w celu podpisania umów sprzedaży energii.
Źródło: www.bezpieczniki.tauron.pl